|
16.06.2008
W Zamku Książ odbyła się V Akademia Muflonów
"Inwestuj w siebie - szkolenia i promocja w nowoczesnej
firmie". Podczas akademii Senator RP Roman Ludwiczuk,
tradycyjnie jak co roku był prelegentem. Tegoroczne wystąpienie
Senatora dotyczyło szkolenia pracowników i doskonalenia ich
umiejętności w nowoczesnej firmie.
Akademia to forum wymiany praktycznych doświadczeń wałbrzyskich
przedsiębiorców, polityków i samorządowców. Tematy poruszane
podczas Akademii powiązane są przede wszystkim z sektorem Małych
i Średnich Przedsiębiorstw i mają często mocny związek z
regionem wałbrzyskim. W ubiegłych latach odbyły się cztery
edycje bezpłatnych szkoleń. Tematem pierwszego szkolenia była
"Sztuka zarządzania - najlepsze praktyki w biznesie",
drugiego - "Rozwoju firmy - wizerunku i funduszach
unijnych", trzeciego - "Czy to tylko Twój
biznes?", czwartego - "SOS dla firmy - sytuacje
kryzysowe, diagnozowanie problemów i zasady PR". W tym roku
skupiono się szczególnie na znaczeniu szkoleń i promocji we współczesnej
firmie.
Przedsięwzięciu zawsze patronują wybitne osobowości z
naszego regionu takie jak Senator Roman Ludwiczuk, poseł Henryk
Gołębiewski, poseł Zbigniew Chlebowski czy prezes "Invest
- Parku" Mirosław Greber, zastępca dyrektora połączonych
wałbrzyskich szpitali Roman Szełemej.

Szkolenia pracowników
i doskonalenie ich umiejętności
w nowoczesnej firmie
Narastająca
globalizacja, przejawiająca się w sferze gospodarczej i społecznej
jest nie lada wyzwaniem dla przedsiębiorczości. Polska
gospodarka, a wraz z nią rodzime przedsiębiorstwa coraz silniej
odczuwają jej wpływ, m.in., na kondycję finansową i sposób
zarządzania firmą. Integracja Polski z Unią Europejską nasiliła
te procesy jeszcze bardziej. Aby sprostać globalnej konkurencji
polskie firmy muszą podjąć szybkie i efektywne działania
dostosowawcze, w szczególności zaś dotyczące rozwoju zasobów
ludzkich, stanowiących główny czynnik przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstwa.
Coraz powszechniejszy
staje się pogląd, że do osiągnięcia sukcesu zawodowego człowiekowi
nie wystarcza już dziś dyplom. Trzeba wiedzieć i umieć więcej
niż inni, ale żeby być lepszym od innych trzeba dbać
o swój rozwój, cały czas się doskonalić, zdobywać nową
wiedzę, pogłębiać ją
i rozszerzać. Podobnie jest w przypadku przedsiębiorstwa - bez
ciągłego podnoszenia kwalifikacji pracowników, rozwijania przez
nich już posiadanych
i zdobywania nowych
umiejętności - bardzo szybko zostaje ono w tyle.
Jest to szczególnie widoczne w branży usług. Wszędzie tam,
gdzie pojawiają się klienci , będą potrzebni sprawni i
zmotywowani pracownicy potrafiący zbudować z nimi długofalowe
relacje.
Jak przygotować i zmotywować swoich pracowników do walki o
klienta, w jakie narzędzia ich wyposażyć, aby byli lepsi,
szybsi, bardziej wytrwali niż ich koledzy z firm konkurencyjnych?
Pozornie odpowiedź
jest prosta. Trzeba wpłynąć na ich nastawienie zwiększając i
uatrakcyjniając wynagrodzenia. Okazuje się, że to nie takie
proste. Taki sposób działa w określonym, skończonym czasie, a
potem... dobry pracownik oczekuje czegoś więcej. Chce się
rozwijać. Chce większej odpowiedzialności, ale oczekuje również
więcej wolności. Zamierza awansować i inwestować w siebie.
Praktycy metod
motywacyjnych szybko stwierdzili, że motywacja finansowa musi
zostać uzupełniona przez elementy motywacji pozafinansowej.
Inaczej traci swą skuteczność.
W ostatnich latach szczególnego znaczenia nabrały metody
inwestowania w pracowników i rozwijania ich umiejętności. Do
najważniejszych możemy zaliczyć organizowanie przez pracodawcę
szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych z kategorii tzw. szkoleń
"miękkich".
Szkolenia pracowników
i doskonalenie ich umiejętności są coraz bardziej doceniane
przez nowoczesne przedsiębiorstwa, szczególnie te, które
realizują politykę kapitału ludzkiego i gdzie proces kształcenia
i rozwoju kadry postrzegany jest jako ważna inwestycja
przyczyniająca się do osiągania sukcesów.
W czasach stale zwiększającej
się konkurencji rynkowej każda organizacja, która chce zapewnić
sobie dynamiczny rozwój, musi dbać o doskonalenie swoich
pracowników. Warunkiem utrzymania się na rynku i bycia
konkurencyjnym jest posiadanie dobrze przygotowanej i umotywowanej
kadry, która bez problemów potrafi realizować stawiane przed nią
zadania. Firmy muszą budować odpowiednią strategię personalną,
będącą nieodłącznym elementem strategii rozwoju firmy.
Personel musi rozwijać się razem z firmą. Dzięki szkoleniom
pracodawcy pomagają firmie i sobie samym. Właściwa strategia
szkoleniowa, będąca pochodną strategii firmy może stać się
jedną z przewag nad konkurencją i pozwala skutecznie ją
wyprzedzić.
Niechęć pracodawców
do szkoleń często wynika z braku świadomości korzyści płynących
z inwestowania w rozwój pracownika. Te korzyści to przede
wszystkim wzrost kompetencji i efektywności pracowników.
Szkolenie odpowiednio dobrane do potrzeb pracownika to nie koszt,
lecz inwestycja, która zwraca się poprzez szybsze wykonywanie
obowiązków, popełnianie mniejszej ilości błędów i wzrost
zadowolenia klientów. Ważna korzyść to także wzrost
zadowolenia pracownika, a to prowadzi do większej lojalności
względem firmy.
Jasno sprecyzowana ścieżka kariery i dofinansowanie rozwoju
zawodowego to jeden z ważniejszych sposobów na to, by zatrzymać
pracownika w firmie. Coraz częściej w odpowiedzi na pytanie:
"Na czym ci zależy w nowej pracy?", pada odpowiedź:
"Chciałbym mieć taką pracę, która pozwoli mi się
rozwijać". To ważna wskazówka dla pracodawców i szefów
działów HR.
Niestety wielu
pracodawców nie chce szkolić pracowników podając za powód nie
tyle brak środków finansowych, co brak widocznych efektów u
pracowników szkolonych.
Powodem tego jest przeważnie źle dobrane tematycznie szkolenie
lub, co jest zjawiskiem częstszym, nierzetelna firma szkoleniowa.
Firm, które nie
troszczą się o efekty szkolenia czyli takich, które nie badają
potrzeb firmy zamawiającej szkolenie oraz nie dbają o pomiar
efektów jest już na szczęście na rynku coraz mniej.
Szkoleniowcy muszą wiedzieć, jaki firma ma problem, co chce
poprawić, ulepszyć, zmienić i kto ma być uczestnikiem kursu -
wyższa kadra, pracownicy szeregowi, dział sprzedaży czy
marketingu itd. Oferta powinna zawierać cele treningu - wykazać
związek pomiędzy potrzebami firmy a proponowanym przedsiębiorstwu
szkoleniem. Należy unikać firm szkoleniowych, które nie udostępniają
referencji i życiorysów trenerów. Klient powinien mieć możliwość
wyboru szkoleniowca, ocenić kompetencje i czy ma doświadczenie w
szkoleniu w danej dziedzinie. Niektórzy chcą dodatkowo ocenić
czy trener jest praktykiem w tej dziedzinie. Klient powinien móc
poznać go przed szkoleniem i ocenić czy jego osobowość,
zachowanie pasuje do kultury firmy. Zwłaszcza jeżeli szkolenia
dotyczą kompetencji tzw. miękkich.
Efektywne szkolenie,
zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy, to szkolenie poparte
dogłębną analizą potrzeb szkoleniowych. O pozytywnych
rezultatach szkolenia możemy mówić również wówczas, gdy
wybrany kurs "przesuwa" pracownika o krok do przodu na
ścieżce rozwoju zawodowego. Cennym źródłem informacji na
temat efektywności szkoleń są indywidualne rozmowy z przełożonymi,
którzy wysyłają swych podwładnych na kursy lub z samymi
uczestnikami szkolenia. Najczęściej porównują sytuację firmy
przed szkoleniem i po szkoleniu, np. porównują ogólne wyniki
finansowe, liczbę pozyskanych klientów czy sprzedanego produktu.
Szkolenie jest efektywne, jeśli wyniki działalności
gospodarczej danej organizacji w pewnym czasie po szkoleniu są wyższe
aniżeli suma wyników danej działalności przed rozpoczęciem
szkolenia. Pracownikom trzeba pozwolić eksperymentować z nową
wiedzą i umiejętnościami, popełniać błędy. Poza tym nabyta
umiejętność rodzi następną, a więc pojawia się niejako
wartość dodana. Zyskiem jest też, jeśli pracownik po szkoleniu
jest zaangażowany w to, co robi i zaraża taką postawą innych.
Firma zyskuje także, jeśli za szkoleniem idzie awans, ścieżka
rozwoju pracownika.
Ponad 90% firm
polskich, zatrudniających powyżej 9 pracowników, korzysta ze
szkoleń i jak się okazuje korzystanie ze szkoleń staje się
normą w większości firm w Polsce. Wyjątek stanowią firmy
mikro (zatrudniające od 1 do 9 osób), gdzie szkolenia
pracownicze organizuje tu "tylko" 59% przedsiębiorców.
W równym stopniu wykorzystywane są szkolenia zewnętrzne jak i
wewnętrzne. Najpopularniejszą formą są szkolenia otwarte, które
stanowią aż 70% wszystkich szkoleń zewnętrznych. Najczęściej
firmy szkolą się z administracji i BHP (53%), a więc z
dziedzin, które stanowią obszary obowiązkowego szkolenia.
Kolejne na liście są szkolenia zawodowe, bezpośrednio związane
z pracą wykonywaną w przedsiębiorstwie
(49 % wskazań ).
Oznacza to, że osoby odpowiedzialne za podnoszenie kwalifikacji
pracowników dostrzegają potrzebę kształcenia przede wszystkim
w zakresie związanym z podstawową działalnością firmy. Ponad
40% firm odczuwa także potrzebę dokształcenia pracowników w
dziedzinach takich jak marketing, promocja, reklama, PR i techniki
sprzedażowe.
W latach 2007- 2013 na
szkolenia pracowników przedsiębiorstw ze środków Unijnych dostępne
będzie w Polsce niemal 1,3 mld euro. Warto więc po nie sięgać
i wykorzystywać tak duże środki.
Należy pamiętać, że w firmach, w których funkcjonuje dobrze
sprecyzowany system kompetencji, szkoleń, systemów motywowania i
awansów, rotacja pracowników jest znacznie mniejsza niż w
pozostałych firmach.
|